Een advertentiecampagne is belangrijk om verschillende redenen, afhankelijk van de doelstellingen van een bedrijf of organisatie. Denk maar aan het vergroten van de bekendheid, werven van nieuwe klanten of juist de klanten die je nu hebt behouden. Ieder doel heeft een eigen soort strategie nodig en hier vind je precies wat er bij jouw wensen past.
Ga snel naar
Display advertentie
Display advertenties zijn visuele advertenties die op websites worden weergegeven, vaak in de vorm van banners of zijbalken. Deze trekken meteen de aandacht van een consument. Dit type advertentie zou je ook nog eens interactief kunnen maken door verschillende elementen toe te voegen. Video, audio of animatie zijn hier goede voorbeelden van. Mocht er een nieuwe actie of kortingscode zijn, kun je dit met een display gemakkelijk aantonen. Programmatic advertising heeft er ook een hoop mee te maken. Programmatic advertising is namelijk een technologie die wordt gebruikt om display advertenties automatisch te kopen en te verkopen. Beide worden vaak gebruikt om merkbekendheid te vergroten.
Social media
Iedereen kent het wel en je kan er dan ook niet meer omheen. Advertenties op Facebook en Instagram die kunnen worden gericht op basis van demografie, interesses en gedrag. Dat is ook de reden dat jij wellicht vaak dingen te zien krijgt die je al eens eerder hebt opgezocht en leuk vindt. Op die manier hopen de bedrijven dat je dan uiteindelijk toch een aankoop doet. Het zal je verbazen hoe goed dit nog eens werkt. De Nieuw Zaak is een e-commerce bureau en weet alles over advertising op TikTok en Instagram. Mocht je met vragen zitten, kun je bij De Nieuwe Zaak wat meer informatie opdoen.
SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. Het zijn advertenties die worden laten zien op zoekmachines zoals Google en waarvoor adverteerders betalen elke keer dat iemand op hun advertentie klikt. Je noemt dit ook wel Pay-Per-Click. Handig aan SEA is dat je advertenties bovenaan of onderaan de zoekresultaten van zoekmachines zoals dus Google worden weergegeven. Voor de vooral opkomende bedrijven of websites met weinig organische zoekresultaten kan SEA een goede manier zijn om snel zichtbaarheid te verkrijgen en op deze manier een vaste klantenbasis op te bouwen.
De straat op
Het wordt tegenwoordig nogal onderschat, maar het plaatsen van advertenties op het openbaar vervoer, borden of palen kan het verschil maken. Iedereen komt buiten en slaat onbewuste dingen op. Mocht je een aantal keer dezelfde reclame op bijvoorbeeld een billboard zien, zul je sneller geneigd zijn om het op te zoeken of de volgende keer te herkennen. Nieuwe bedrijven doen het, maar ook de bekende merken kiezen hiervoor. Het zorgt er toch voor dat er over je gesproken wordt en dat kan positief uitpakken. Buiten de naamsbekendheid ben je klanten aan het informeren over nieuwe producten, diensten of belangrijke updates. Door de straat op te gaan kom je sneller bij de mensen terecht dan dat je eerst uitzoekt welke online platform geschikt is voor jouw specifieke doelgroep. Genoeg om over na te denken dus.