Canal Digitaal is al meer dan 15 jaar de provider van een uitgebreid en divers aanbod aan Nederlandse radio- en tv-zenders. Dagelijks maken honderdduizenden Nederlanders gebruik van de toegang tot meer dan 170 radiozenders en 300 digitale tv-zenders via Canal Digitaal. Dat deden zij voorheen met hun losse smartcards, maar vanaf 2016 werden deze niet meer geleverd.
In plaats van de losse kaart maak je nu gebruik van de module of de ontvanger met ingebouwde smartcard. Wanneer je de ontvanger echter voor een lange periode niet gebruikt, kan het gebeuren dat de rechten verlopen. En dat is vervelend, want daardoor kun je niet meer genieten van het aanbod. Het is echter mogelijk om de rechten te heractiveren. We leggen uit hoe je dat voor elkaar krijgt.
Automatisch heractiveren
- Schakel de ontvanger in
- Laat het voor een uur aan op de zender NPO 1 HD
- Wissel gedurende dit tijdsbestek niet van zender
- Schakel na een uur over naar een andere zender in je abonnement
- Controleer of je beeld hebt op alle zenders in je abonnement
Volgens Canal Digitaal zal de smartcard binnen een uur de juiste rechten ontvangen. Is dit niet het geval? Controleer het dan nog een keer door naar andere zenders over te schakelen.
Heractiveren via internet
Het is ook mogelijk om de smartcard gemakkelijk en snel te heractiveren via internet. Als je gebruik maakt van de ontvanger met ingebouwde smartcard, kun je het nummer vinden in het menu:
- Druk op de menu-knop op de afstandsbediening
- Selecteer ‘Instellingen’
- Druk op OK
- Selecteer ‘Systeeminfo’
- Druk op OK
- Selecteer ‘Smartcard informatie’
- Druk op OK
Als je deze stappen volgt, zal de smartcard binnen een uur de juiste rechten ontvangen. Controleer na een uur of je beeld hebt op alle zenders in je abonnement. Schakel over na andere zenders als je nog geen beeld hebt.
Heractiveren via SMS
De derde manier om je smartcard te heractiveren is via SMS. Volg deze stappen om de sms-methode te gebruiken:
- Zet de ontvanger op ‘Info en Nieuws’ (kanaal 14)
- Stuur je smartcardnummer zonder spaties naar 06 44 300 300 (normaal tarief)
Net als bij de andere methodes heeft de smartcard maximaal een uur nodig om de juiste rechten te ontvangen. Mocht dit niet binnen een uur gebeurd zijn, controleer dan alle zenders in je abonnement en schakel over van de ene naar de andere zender om te controleren of het probleem is opgelost.