Je wil net je iPad ontgrendelen om lekker te gaan gamen of een boek te lezen, maar tot je frustratie zie je dat het scherm vastzit en je geen toegang meer hebt. De iPad is geblokkeerd. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een vergeten wachtwoord of een softwarefout. Maar geen paniek. We leren je hoe je jouw iPad kan deblokkeren en snel weer kan genieten van alle mogelijkheden.
Ga snel naar
iPad geblokkeerd?
Heb je ooit problemen gehad met een geblokkeerde iPad? Geen zorgen, we hebben een lijst samengesteld met oplossingen om je te helpen het probleem op te lossen en weer te genieten van je apparaat.
1. Probeer het opnieuw opstarten van de iPad
Soms helpt het simpelweg opnieuw opstarten van de iPad om het probleem op te lossen. Houd daarvoor de aan/uit-knop ingedrukt tot je het schuifje ‘zet uit’ ziet verschijnen. Schuif deze naar rechts en wacht totdat de iPad helemaal is uitgezet. Druk vervolgens nogmaals op de aan/uit-knop om de iPad weer aan te zetten.
2. Probeer de iPad te ontgrendelen met iCloud
Als de iPad blokkeert doordat je het wachtwoord vergeten bent, proberen dan de iPad te ontgrendelen met iCloud. Log op je computer in op icloud.com en ga naar ‘zoek mijn iPhone/iPad’. Selecteer de iPad die geblokkeerd is en selecteer de optie ‘wis iPad’. Vervolgens kun je de iPad opnieuw instellen.
3. Controleer of de laatste software updates geïnstalleerd zijn
Het kan zijn dat de blokkade veroorzaakt wordt door een verouderde software versie. Controleer daarom in de instellingen van de iPad of er nog software updates beschikbaar zijn en installeer deze indien nodig.
4. Probeer de iPad terug te zetten naar de fabrieksinstellingen
Als geen van de bovenstaande oplossingen werkt, kun je proberen om de iPad terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Zorg er wel voor dat je hiervoor een back-up maakt van de bestanden op de iPad, want dit zal alle data op de iPad wissen. Dit proces kun je in gang zetten in de instellingen onder ‘algemeen’ en ‘stel opnieuw in’.
Mogelijke oorzaken
- Vergeten code
- Te vaak verkeerde code ingevoerd
- Softwarefout
- Update probleem
- Hardwareprobleem
- Te weinig opslagruimte
- Geïnfecteerd met een virus
- Probleem met het oplaadsysteem
- Instellingsfouten
- Onjuist wachtwoord voor iCloud
- Een probleem met de internetverbinding
Wat te doen als niets helpt
Als je er zelf niet in slaagt om je geblokkeerde iPad op te lossen, hoef je niet in paniek te raken. Er zijn nog verschillende opties die je kunt proberen om je iPad te ontgrendelen.
Je kunt allereerst proberen om je iPad te herstellen via iTunes op je computer. Als je iPad is gesynchroniseerd met iTunes en je een back-up hebt gemaakt, kun je deze gebruiken om je iPad te herstellen. Dit kan echter wel resulteren in het verlies van alle gegevens die niet in je back-up zijn opgeslagen.
Een andere optie zou kunnen zijn om te proberen je iPad te ontgrendelen met behulp van iCloud. Als je de functie Zoek mijn iPad hebt ingeschakeld, kun je via iCloud proberen je iPad te ontgrendelen. Je moet hiervoor wel eerst inloggen op iCloud.com en de juiste Apple ID-gegevens invoeren.
Als geen van deze opties werkt, kun je altijd nog contact opnemen met de Apple Support. Zij kunnen je verder helpen en eventueel een afspraak maken bij een van de Apple Stores voor verdere assistentie.
Onthoud dat er altijd oplossingen zijn voor het probleem van een geblokkeerde iPad en dat je niet alleen staat. Blijf rustig en probeer de verschillende opties uit. Je zult zien dat je snel weer gebruik kunt maken van je iPad.